ဗုိလ္ခ်ဳပ္ျဖစ္ေစခ်င္တဲ့ ျမန္မာ့ပညာေရး



လက္ရွိျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးစနစ္နဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲစရာေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနတာ ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံတကာနဲ႔ယွဥ္ၿပီး ျပဳျပင္တာေတြ၊ ေျပာင္းလဲေနတာေတြကုိ သတင္းေတြမွာ အဆက္မျပတ္ ဖတ္ေနရပါတယ္။ သိၾကတဲ့အတုိင္းပဲ ျမန္မာ့ပညာေရးဟာ ၿဗိတိသွ်ကုိလုိနီလက္ေအာက္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္ သူေတြအတြက္သာ အက်ဳိးျပဳမယ့္စနစ္ေတြကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့ရၿပီး အမ်ဳိးသားေက်ာင္းေတြ ေပၚလာမွာသာ ျမန္မာစာရ႕အခန္းက႑ဟာ ျမင့္မားလာခဲ့ရတယ္။

ကုိလုိနီပညာေရးကုိလည္း အဲဒီ လြတ္လပ္ေရးႀကိဳးပမ္းမႈ ကာလမ်ားအတြင္းမွာ ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္မႈေတြနဲ႔အတူ လႈပ္ရွားခဲ့ၾကတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတုိ႔ တကၠသုိလ္ေရာက္လာေတာ့ ကုိလုိနီပညာေရးစနစ္ကုိ ဆန္႔က်င္တဲ့ လႈပ္ရွားမႈ ေတြ ပုိၿပီးအရွိန္ေကာင္းလာပါတယ္။
ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးကုိ အသက္စြန္႔ၿပီး စြမ္းစြမ္းတမံ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဟာ အနာ ဂတ္ျမန္မာ့ပညာေရးအတြက္လည္း ႀကိဳတင္စဥ္းစားခဲ့သူျဖစ္ပါတယ္။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္က စာတအားဖတ္တယ္။ ဒီေတာ့ ႏုိင္ငံတကာေရးရာေတြကုိ သူမ်ားထက္ပုိသိတယ္။ တုိးတက္ေနတဲ့ ႏုိင္ငံႀကီးေတြကပညာေရး စနစ္ကုိ ေလ့လာသိရွိတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာျပည္မွာျဖစ္ေနတာက ကုိလုိနီကၽြန္ပညာေရး၊ ဒါကုိဗုိလ္ခ်ဳပ္ ကျပဳျပင္ေျပာင္းလဲခ်င္ေနတယ္။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးစနစ္ကုိလည္း ႀကိဳတင္ျပင္ ဆင္စဥ္းစားခဲ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ အဲဒီအခ်ိန္က ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကံစည္စဥ္းစားထားတာ ကဒီလုိပါ။

“ . . . . ပညာေရးကုိ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ပညာေရးမွာကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဗမာျပည္ဟာ အရင္စစ္မျဖစ္ခင္က ထက္ ေအာက္က်ေနာက္က် ျဖစ္ေနတယ္။ အင္မတန္ေအာက္က်ေနာက္က်ျဖစ္ေနတယ္။ အင္မတန္ ေအာက္က်ေနာက္က်ျဖစ္ေနေတာ့ အခမဲ့မူလတန္းပညာ မသင္မေနရဥပေဒလုပ္ေပးပါလုိ႔
 ေျပာတယ္။ ဥပေဒလုပ္ေပမယ့္ ဘယ္ေလာက္ႀကိဳးစားမွ ဘယ္ေလာက္ၾကာမွ အဲဒီလုိအခမဲ့မူလတန္း မသင္မေနရ ပညာဆုိတာဟာ ဗမာတစ္ျပည္လုံးရဲ႕ ရြာတုိင္းၿမိဳ႕တုိင္းမွာျဖစ္မလဲဆုိရင္ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ေလာက္ၾကာမွ ျဖစ္မယ္။ အခုရွိတဲ့ဆရာေတြက အင္မတန္နည္းေနတယ္။ ဒီဆရာေတြကုိ သင္ရမယ့္ေကာလိပ္ ေက်ာင္းေတြ၊ ေနာ္မံေက်ာင္းေတြ၊ တုိင္းျပည္တစ္ျပည္လုံးမွာ ဒီေက်ာင္းေတြ၊ အေဆာက္အအုံေတြရွိရ မယ္။ ဒီေက်ာင္းေတြမွာ သုံးရမယ့္ကိရိယာတန္ဆာပလာပစၥည္းေတြ၊ ခဲတံ၊ စာအုပ္၊ ေက်ာက္သင္ပုန္း စုံစုံလင္လင္ရွိရမယ္။ အဲဒီအတြက္ အဲဒါေတြအတြက္ ဘယ္ေလာက္ကုန္မလဲဆုိရင္ ကုေဋေပါင္းအမ်ား ႀကီးခ်ီၿပီးကုန္မယ္။ အဲဒါအႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ေလာက က်ဳံးလုပ္ပါမွ ဗမာျပည္တစ္ျပည္လုံး အခမဲ့မူလတန္း ပညာမသင္မေနရဆုိတာ ရြာတုိင္းၿမိဳ႕တုိင္းမွာ ျဖစ္ႏုိင္မယ္”
ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕ ကိုုယ္တုိင္ေရး အတၳဳပၸတၱိ တစ္ေနရာတြင္ ပညာသင္ၾကားျခင္းႏွင့္ ကုိယ္လက္ လႈပ္ရွားအားကစား အတူယွဥ္တြဲရွိရန္ လုိအပ္ေၾကာင္းဒီလုိမွတ္တမ္းတင္ခဲ့ပါတယ္။

“. . . .ျမန္မာစာသင္ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေနရစဥ္က ကၽြန္ေတာ္အထူးမေပ်ာ္ပုိက္သည့္ အခ်က္တစ္ခ်က္ရွိ ေလသည္။ ထုိအခ်က္မွာ ကစားခုန္စားျခင္း၊ ကေလးဘဝသစ္ပင္တက္ ေရးကူးအလုပ္မ်ဳိးကုိ ပိတ္ပင္ ျခင္းျဖစ္ေလသည္။ ဤအခ်က္တြင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ မိဘမ်ားသည္လည္း တစ္သေဘာတည္းေလာက္ရွိ သည္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔မွ သစ္ပင္တက္ျခင္း၊ ေရကူးျခင္းစေသာ ကုိယ္လက္က်န္းမာက်င္လည္မႈေတြကုိ
 ေလ့လာခြင့္မရ။ သစ္ပင္တက္သည္ကုိျမင္ရလွ်င္ အဆုိအျမည္ခံရသည္။ ေရကူးသည္ကုိသိလွ်င္ အ ႐ုိက္ခံရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယေန႔အထိကၽြန္ေတာ့္မွာ ဉာဏ္ပညာဘက္မွ အခြင့္အလမ္းရခဲ့၍ ေပါက္
 ေျမာက္ခဲ့သေလာက္ ကုိယ္လက္က်န္းမာက်င္လည္ေရးတြင္ အခြင့္အလမ္းမရခဲ့၍ မ်ားစြာခ်ဳိ႕ယြင္းေန ေပသည္။

 ေရနံေခ်ာင္းအမ်ဳိးသားေက်ာင္းေနစဥ္ကလည္း အခြင့္အလမ္းမရခဲ့။ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းျဖစ္ သည့္အတုိင္း ဆင္းရဲသျဖင့္ ကစားခုန္စားေလ့က်င့္ရာေနရာ၊ ကိရိယာတန္ဆာပလာမ်ား မထားႏုိင္၍ ပင္ျဖစ္သည္။
ယေန႔ေခတ္အထိပင္ ပညာသင္ၾကားေနၾကေသာ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူအေတာ္မ်ားမ်ားဟာ “ပညာ” နဲ႔ “သညာ” ကုိခြဲခြဲျခားျခား မသိၾကေသးဘူးလုိ႔ထင္ပါတယ္။ “ဘြဲ႕ရပညာတတ္” စကားအသုံး အႏႈန္းက ဒီအခ်က္ကုိေပၚလြင္ေစပါတယ္။ သညာ-ဆုိတာ မွတ္သားမိျခင္းျဖစ္ၿပီး ပညာ-ကေတာ့ ဆင္ ျခင္သုံးသပ္
တတ္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကုိလည္း ဗုိလ္ခ်ဳပ္က သူ႔ရဲ႕ကုိယ္တုိင္ေရးအတၳဳပၸတၱိတစ္ ေနရာမွာ သူ႔အျမင္၊ သူ႔အယူအဆကုိ ဒီလုိေရးသားေဖာ္ျပခဲ့တာေတြ႕ရပါတယ္။

“ပညာဆုိသည္မွာ စာအုပ္စာတမ္းဖတ္၍ စာသိမႈကုိ ပညာဟုမဆုိႏုိင္ေပ။ ပညာသည္အတိုင္းအဆမ ထင္ အလြန္က်ယ္ေျပာနက္နဲလွေပသည္။ ကမၻာရွိစာအုပ္အားလုံးပင္လွ်င္ ပညာအားလုံးကုိ ေလာက ျပင္
က်ယ္တည္းဟူေသာ ေက်ာင္းႀကီး၌ ကၽြႏု္ပ္တုိ႔သည္ ပုခက္တြင္းထဲမွသည္ ေျမႀကီးထဲသုိ႔ ေရာက္ သည္အထိ ပညာသင္သားမ်ား ျဖစ္ေနၾကေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပညာသင္ၾကားမႈသည္ အမွန္စင္စစ္ အားျဖင့္ သူ၏တစ္သက္ပန္တြင္ ကုန္ဆုံးသည္ဟု မဆုိႏုိင္ေပ။

 ပညာတတ္သူသည္ေလာကရွိအရာရာ ကုိ အခြင့္အလမ္းအလုိက္ ဆင္ျခင္သုံးသပ္ႏုိင္စြမ္းေသာ ဉာဏ္ပညာကုိလည္းေကာင္း၊ မိမိဉာဏ္အျမင္ အရ စိတ္ေနစိတ္ထား စိတ္ဓာတ္တုိ႔ကုိလည္းေကာင္း (Emotion of the education) ျပဳျပင္ျပဳစုစီမံ ထားခဲ့သူသာလွ်င္ ျဖစ္သည္။ ဘီ-ေအပင္ ေအာင္ေစကာမူ၊ ပါရဂူဘြဲ႕ႀကီးပင္
ရေစကာမူ၊ ပထမေက်ာ္ ႀကီးပင္ျဖစ္ေစကာမူ ပညာဆုိေသာ သဘာဝအဓိပၸာယ္ကုိ ေကာင္းစြာသုံးသပ္နား
လည္ျခင္းမရွိခဲ့ေသာ္ တကယ္အရာမေရာက္ အသုံးမဝင္ႏုိင္ေပ။ ပညာသည္ စာအုပ္ထဲ၌သာရွိသည္မဟုတ္။ စာအုပ္မ်ား အားေက်ာ္၍ ျမင္စြမ္းႏုိင္ျခင္းကုိ ေဆာင္ရြက္ရေပမည္။

“ပညာသည္လူ၏ ဉာဏ္ကုိသာျပဳျပင္တုိးခ်ဲ႕႐ုံသာမဟုတ္၊ လူ၏စိတ္ေနစိတ္ထား အယူအဆမ်ားကုိ လည္းတုိးတက္ေစရမည္။ လူ၏ဆႏၵအား လုပ္အားကုိႏူးညြတ္ေစရမည္။ ရာဇဝင္သိ႐ုံသာမဟုတ္၊ ရာဇ ဝင္ကုိဖန္တီးႏုိင္ရမည္။ ေလာကဓာတ္ပညာကုိ သိ႐ုံသာမဟုတ္။ ေလာကဓာတ္ပညာကုိ တုိးခ်ဲ႕ႏုိင္ေစ ရမည္။ ပညာကုိသ႐ုံသာမဟုတ္။ ေရသစ္၊ ေျမသစ္၊ ေတာေတာင္တုိ႔ကုိ ရွာေဖြစုံစမ္းႏုိင္စြမ္းရွိရမည္။ ေလာက
အေၾကာင္းကုိ နားလည္ေစ႐ုံသာမဟုတ္၊ သည့္ထက္ေကာင္းေသာ ေလာကကုိဖန္ဆင္းႏိုင္ေစ ရမည္။ ဤကားပညာ၏ သ႐ုပ္အက်ဥ္းေပတည္း”

ပညာတတ္အမ်ားအျပားရွိတဲ့ ႏုိင္ငံဟာတုိးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ျမန္ဆန္တယ္ဆုိတဲ့စကား ဒီေန႔ကမၻာမွာတြင္ က်ယ္ေနပါတယ္။ အရင္အစုိးရေတြ လက္ထက္ကဒီစကားကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့တာေတြ႕ရ တယ္။ အေရအတြက္သာမ်ားၿပီး အရည္အခ်င္းက စံမမီျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ လူမ်ားၿပီးပဲြမစည္ျဖစ္ခဲ့ရ တာလည္း အားလုံးအသိျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေန႔ကာလမွာေတာ့ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေျပာခဲ့တဲ့ ပညာအေၾကာင္း ေကာင္းေကာင္းနား
လည္ႏုိင္မယ့္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေလးေတြ၊ ဘြဲ႕ရၿပီးအခြင့္အလမ္းအလုိက္ ဆင္ျခင္သုံးသပ္ႏုိင္တဲ့ ပညာတတ္ေလးေတြသာ တုိးတက္မ်ားျပားလာပါေစလုိ႔ပဲ ဆုေတာင္းလုိက္ရပါ တယ္။

ဇင္ဝင္းေနာ္
Democracy Today Daily